zaterdag 1 maart 2008

jongleren met borden

Het is soms moeilijk om aan je klanten uit te leggen wat het beroep van webmaster of webmarketeer inhoudt en daarom vergelijk ik het dikwijls met de circusartiest die verschillende borden moet draaiende houden.

Ieder bord stelt een website voor, het ronddraaien van het bord is de traffiek dat op je site komt en het draaien aan het stokje zijn de internet marketing tools en hoe meer borden hoe moeilijker het wordt om ze allemaal draaiende te houden.

Zoals de vorm en het gewicht belangrijk is van je bord en niet de kleur, zo geldt dit ook voor websites.
Je wil als circusartiest immers geen zware borden laten draaien, wat je kan vergelijken met websites gemaakt in Flash (>20 kg) , met frames (>5kg) of slecht geoptimaliseerd (>1kg).

Je mag ook niet te snel aan je stokje draaien want dan heb je de kans dat je bord eraf valt en breekt en dan is het gedaan, zo ook bij internet marketing kan je verkeerde technieken gebruiken waar je snel resultaat kan mee boeken, maar als Google ziet dat je vals speelt, is het spelletje gedaan en moet je een nieuwe website maken met alle gevolgen vandien.
Seo is het optimaliseren van je bord in vorm en gewicht en er een eerste draai aangeven. Bijvoorbeeld door alle errors uit de html code te halen en deze te optimiseren met css en xhtml, de links niet meer in gifs te zetten, de grootte van je images aan te passen, rewriting van de urls, image tags aanpassen ...
Maar je bord gaat stilvallen, en dit kan je vermijden door steeds aan je stokje te blijven draaien. Dit doe je door je content steeds te wijzigen, meer landing pagina's te maken en de gebruikelijke internet marketing tools zoals email en adwords of valid click campagnes op te starten.

Geen opmerkingen: