Het Opt-in systeem is een algemeen aanvaard systeem voor het op grote schaal verzenden van (periodieke) e-mail of SMS berichten.
De ontvanger moet vooraf toestemming geven voor het toezenden van de e-mail of het SMS bericht. Meestal gebeurt dat doordat iemand zijn e-mail adres of mobiel nummer intypt in een aanmeldingsformulier op een website of door een 'subscribe' mail.
Het opt-in systeem wordt gebruikt voor allerlei toepassingen, zoals besloten of openbare discussielijsten, aankondigingen, nieuwsbrieven, e-zines en marketingcommunicatie van bedrijven.
In kringen van ervaren Internetgebruikers geldt als regel dat de toestemming eerst geverifieerd dient te worden. Dit wordt confirmed opt-in of dubbel opt-in genoemd. De verificatie bestaat meestal uit een neutrale e-mail (dat wil zeggen, zonder de inhoud waarop de toestemming betrekking heeft), die aan het aangemelde adres wordt toegestuurd en die de ontvanger moet bevestigen door per e-mail te reageren of door een link aan te klikken.
In kringen van spammers wordt het confirmed opt-in systeem ook wel double opt-in systeem genoemd. Een opt-in systeem zonder verificatie wordt daarbij single opt-in systeem genoemd. Hiermee lijken zij te beogen opdrachtgevers die niet goed op de hoogte zijn de indruk te geven dat het confirmed opt-in mechanisme dubbelop is en dat opt-in zonder verificatie volstaat.
Een opt-in systeem zonder verificatie is echter onbetrouwbaar, doordat iedereen dan het e-mail adres van een ander kan aanmelden. Spammers kunnen deze mogelijkheid als dekmantel gebruiken, door spam te versturen en bij klachten te beweren dat vooraf toestemming is verkregen.
Als de ontvanger dat ontkent dan claimt de spammer dat iemand anders het e-mail adres moet hebben aangemeld.
donderdag 21 februari 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten